Förutom en ringlinje både över och under mark är nya stadsdelar en viktig del i förslaget – några av dem på öar som ska byggas utanför Ribersborgsstranden i Gamla Ön i Limhamn. Och en av metrostationerna i förslaget ligger i Jägersro.
Det är naturligtvis superintressant, eftersom det är just här vi ska utveckla en ny stadsdel.
– Visionen bygger på att Malmö ska växa med motsvarande ett nytt Linköping, säger Urban Skogmar som är ansvarig arkitekt och stadsplanerare på Sweco i Malmö. Då är det en nyckelfråga hur man kan bygga ihop staden, göra den bättre – och minska bilberoendet. Och då har ett spårbundet system massor av fördelar. Fråga Köpenhamn, där bilåkandet gått ner i de områden där metrolinjerna har byggts.
– Öresundsbron tog mer än ett sekel att förverkliga, tillägger han, men visioner tar man ju fram för att få igång diskussionen. Och bygger man den där Öresundstunneln också så kommer det att finnas ännu större anledning att satsa på en ringlinje i Malmö.
Läs mer om Swecos vision för Malmö 2045 här.